Balonowe Mikołajki

Balonowe Mikołajki

„BALONOWE MIKOŁAJKI”

Zabawy balonowe z Mikołajem w tle

GRUPA WIEKOWA: 3-5 lat
LICZBA UCZESTNIKÓW:  bez ograniczeń
CZAS TRWANIA: 40-60 min

CEL:

  • Przybliżenie tematyki świąt, zimy itp.
  • Rozwój motoryki małej i dużej
  • Rozwój kreatywności

POTRZEBNE MATERIAŁY:

  • kartki a4
  • wycięte z papieru obrazki
  • chusta animacyjna
  • kredki, pisaki itp.
  • długie balony do skręcania
  • pompka do balonów
  • muzyka

SCENARIUSZ WARSZTATÓW

1. WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ

Zajęcia zaczynamy od rozmowy na temat zimy. Taką rozmowę można przeprowadzić siedząc na dywanie, chuście animacyjnej, poduszkach itp., w gromadce lub okręgu.

– Z czym się dzieciom kojarzy zima?

– Jakie sporty się uprawia w zimie?

– Jak się bawią/ co robią dzieci w zimie?

– W co ubieramy się zimą?

( Większość pytań nasunie się podczas rozmowy)

* Pamiętajmy, by doceniać wypowiedzi dzieci!:)

2. ŚWIĄTECZNE RYSOWANIE

Nawiązując do rozmowy, dzieci losują wycięte z papieru obrazki (np: sanki, choinkę, Mikołaja, prezent), które następnie przyklejają na białych kartkach i dorysowują „otoczenie” wg. własnego pomysłu.

3. OSWAJANIE SIĘ Z BALONEM

Siedząc na podłodze podajemy każdemu dziecku napompowany balon. Dziecko powinno przyzwyczaić się do materii balonu. Dotyka, ściska, wygina i sprawdza, co się z nim dzieje. Powinniśmy uświadomić dzieciom, że balon może pęknąć, że jest wtedy huk i  nie trzeba się bać. Dzieci powinny wiedzieć, ze balon może pęknąć z różnych powodów i nie musi to być ich wina.

4. BALONOWY TANIEC

Najpierw, przy muzyce (najlepiej różnorodnej muzycznie i rytmicznie) pozwalamy dzieciom  chwilę się  pobawić według ich własnej inwencji twórczej – mogą machać długimi balonami, dotykać nimi innych osób,  mogą „walczyć” na balony, zmienić je na konie itp. – pozwalamy dzieciom na dowolność ekspresji. Następnie, siadamy razem z dziećmi i skręcając ze sobą oba końce każdego z balonów robimy  dla każdego z uczestników balonową „obręcz”. Na hasło „Mikołaj” dzieci zakładają „balonową obręcz” na głowy – jak Mikołajową Czapkę, na hasło „łyżwy” zakładają na nogę, a na hasło „ rękawiczka” na rękę. Siedząc na podłodze ćwiczymy kilka razy nowe komendy tak, by  wszystkie dzieci utrwaliły sobie poszczególne czynności. Po przećwiczeniu haseł dzieci tańczą do „świąteczno-zimowych” piosenek.  Gdy muzyka ustaje, na komendę nauczyciela dzieci wykonują wcześniej poznane czynności nadal tańcząc. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy wg. własnego uznania, obserwując reakcję grupy.

5. KULIG DO ŚW. MIKOŁAJA

Dzieci siadają na podłodze jedno za drugim. Na długość utworzonej „kolejki” skręcamy ze sobą balony w długi „sznur”. Tworzymy dwa takie „sznury” i kładziemy je po obu stronach kolejki. Dzieci trzymają się balonów, tak jakby trzymały się sań. Wybieramy jednego uczestnika, który siada na czele kuligu (może usiąść na małym krześle) i odgrywa rolę woźnicy. Wręczamy mu  balony, które będą lejcami. Przed odjazdem, dzieci machają rękami z jednej i drugiej strony żegnając się z rodzicami. Kulig rusza na dźwięk muzyki (sygnałem odjazdu może być śpiew dzieci znanej im piosenki), gdy muzyka cichnie lub po pierwszej zwrotce następuje zamiana. Dziecko będące woźnica, idzie na koniec kolejki i siada na „sanie”, a pierwsze dziecko z kolejki siada na miejscu woźnicy. Teraz ono wiezie dzieci do św. Mikołaja. Kiedy już minie kolejka wszystkich dzieci i „dojadą” do św. Mikołaja, w nagrodę będą mogły się pobawić z „balonowym pieskiem” zrobionym z balonów z kuligu.

Uwaga : gdy dzieci jest więcej niż 8 można zrobić dwa kuligi z dwoma woźnicami, by dzieci nie zdążyły się znudzić

6. BALONOWY PIESEK

Siadamy w kole i zadajemy dzieciom zagadki na temat zimy. Miedzy czasie robimy z balonów pieski i po kolei wręczamy je dzieciom, jako nagrodę za odgadniętą zagadkę. Powinniśmy wcześniej dzieciom wytłumaczyć, że jeśli piesek/ balon pęknie podczas zabawy nic się dzieje i nie należy się smucić, gdyż najważniejsza jest zabawa z tym pieskiem.

7. BALONOWY PIESEK

Na koniec wszystkim balonowym pieskom możemy zrobić kolorową karuzelę i podrzucać je wesoło na chuście animacyjnej przy akompaniamencie muzyki.