Gdzie kucharek sześć…
Grupa wiekowa: 3-6 lat
Liczba uczestników: 15-20 osób
Czas trwania: 40 minut
Opis materiału
– chusta animacyjna
– małe piłeczki (mogą być do tenisa ziemnego)
– szarfy (ilość zależna od ilości uczestników)
– przebranie dla prowadzącego- element charakterystyczny dla pracy w kuchni np. fartuszek
Cel bezpośredni
– rozwój aktywności dziecka podczas zabawy
Cel pośredni
– rozwój spostrzegawczości
– rozwój koordynacji ruchowej
– ćwiczenie pamięci
– kształcenie umiejętności pracy w grupie
Prezentacja
Powitanie
Przedstawienie zasad zabawy:
– przedstawienie się przez prowadzącego oraz przedstawienie wszystkich uczestników
– klaśnięcie w ręce przez prowadzącego oznacza, że dzieci słuchają prowadzącego siadając na chuście
Wprowadzenie do zabawy poprzez przedstawienie tematu zajęć „Dzisiaj będziemy przygotowywać magiczne potrawy w naszej magicznej kuchni. Naszą kuchnią będzie chusta.”, pytamy dzieci „Czy lubią pomagać w kuchni, przy gotowaniu, robieniu kanapek?” (dzieci siedzą wtedy na chuście).
Zabawy
Śniadanie- jajecznica
Dzieci stoją trzymając chustę w rękach. Na chustę rzucamy piłeczki, które będą naszymi „jajkami”. Dzieci powinny wachlować chustą tak, aby wszystkie jajka wpadły do otworu na środku chusty- będzie to oznaczało, że wbiliśmy jajka na patelnię. Następnie należy wymieszać jajecznicę, a to robimy poprzez obracaniem się z chustą dookoła- raz w prawo, raz w lewo.
Obiad- gotowanie zupy
Dzieci siadają na chuście i otrzymują od prowadzącego szarfy oraz piłeczki (ilość dowolna, ważne jest, aby dziecko otrzymało co najmniej jeden rekwizyt. Odpowiednim kolorom szarf/piłeczek nadajemy nazwy produktów potrzebnych do ugotowania zupy. Następnie prowadzący mówi co po kolei dodajemy do naszej zupy- dzieci wtedy odkładają „składniki” na środek chusty. Kiedy wszystkie składniki znajdują się na chuście prosimy dzieci, aby wstały i uniosły chustę. Teraz następuje proces gotowania czyli falowania chustą, należy poinformować dzieci, że powinny tak falować, aby „zupa nie wykipiała” czyli, aby żaden przedmiot nie wypadł z chusty.
Deser
Dzieci siadają na chuście z zamkniętymi oczyma. Prowadzący prosi dzieci, aby wyobraziły sobie ich ulubiony deser, kiedy to zrobią mają za swoimi plecami podać szarfę kolejnej osobie i powiedzieć na głos nazwę deseru.
Kolacja- sałatka warzywna
Dzieci siadają na chuście. Każdemu kolorowi przyporządkowujemy warzywo, produkt spożywczy, którego kolor przypomina kolory z chusty: pomarańczowy- marchewka, żółty- jajko, zielony- groszek, czerwony- burak, fioletowy- fasolka, niebieski- sos do sałatki. Następnie tłumaczymy, że dzieci, które siedzą na danym kolorze zamieniają się w te produkty. Dzieci wstają i na wywołanie danych produktów obiegają chustę dookoła (Teraz robię sałatkę z groszku i jajek- wszystkie dzieci obiegają dookoła chustę i zajmują ponownie swoje miejsca).
Zakończenie