Impresjonizm
Temat lekcji – Impresjonizm.
Zapoznać się z materiałem w podręczniku i z możliwie dużą ilością reprodukcji dzieł malarzy impresjonistów.
Zagadnienie plastyczne.
1. puentylizm,
2. czyste kolory,
3. eliminacja waloru,
4. jasna gama kolorystyczna,
5. zacieranie się rysunku.
Realizacja: temat plastyczny— technika.
materiały: akwarele, pędzel, papiery, kolorowe papiery do collage’u, klej,
tematy: krajobraz (np. z przypomnienia), kwiaty.
Ćwiczenia.
1. Operowanie drobnymi plamami koloru o różnym kształcie (np. kropki, kwadraciki, przecinki itp.). Dążyć do harmonizowania zestawień kolorystycznych. Plamy kłaść obok siebie, aby nie zbrudzić kolorów. W ćwiczeniu można dążyć do efektów dekoracyjnych.
2. Eliminowanie waloru. Zestawienie czystych kolorów. Zwrócić uwagę uczniów na zacieranie się rysunku przy impresjonistycznej technice malowania.
3. Jedno ćwiczenie powtórzyć w collage’u, zmieniając temat zadania.
Uwagi.
Temat powinien być b. prosty, np. drzewa. Można odrzucić wszelkie komplikacje przestrzenne i próby tworzenia głębi obrazu, ale wymagać zróżnicowania sylwet drzew (formy). Skupić uwagę na stronie techniczno-kolorystycznej zadania.
Plamy mogą być kładzione pedantycznie, ale można też dopuścić więcej swobody i ekspresji. Osiągnie się ją, gdy będziemy uderzać silniej w papier, pozwalając nawet na zachlapanie obrazu.
Zwrócić uczniom uwagę na umowność każdej konwencji malarskiej w stosunku do natury.