Impresjonizm

Impresjonizm

Temat lekcji – Impresjonizm.

Zapoznać się z materiałem w podręczniku i z możliwie dużą ilością reprodukcji dzieł malarzy impresjonistów.

Zagadnienie plastyczne.

1. puentylizm,

2. czyste kolory,

3. eliminacja waloru,

4. jasna gama kolorystyczna,

5. zacieranie się rysunku.

Realizacja: temat plastyczny— technika.

materiały: akwarele, pędzel, papiery, kolorowe papiery do collage’u, klej,

tematy: krajobraz (np. z przypomnienia), kwiaty.

Ćwiczenia.

1. Operowanie drobnymi plamami koloru o różnym kształcie (np. kropki, kwadraciki, przecinki itp.). Dążyć do harmonizowania zestawień kolorystycznych. Plamy kłaść obok siebie, aby nie zbrudzić kolorów. W ćwiczeniu można dążyć do efektów dekoracyjnych.

2. Eliminowanie waloru. Zestawienie czystych kolorów. Zwrócić uwagę uczniów na zacieranie się rysunku przy impresjonistycznej technice malowania.

3. Jedno ćwiczenie powtórzyć w collage’u, zmieniając temat zadania.

Uwagi.

Temat powinien być b. prosty, np. drzewa. Można odrzucić wszelkie komplikacje przestrzenne i próby tworzenia głębi obrazu, ale wymagać zróżnicowania sylwet drzew (formy). Skupić uwagę na stronie techniczno-kolorystycznej zadania.

Plamy mogą być kładzione pedantycznie, ale można też dopuścić więcej swobody i ekspresji. Osiągnie się ją, gdy będziemy uderzać silniej w papier, pozwalając nawet na zachlapanie obrazu.

Zwrócić uczniom uwagę na umowność każdej konwencji malarskiej w stosunku do natury.