Krasnoludki

Krasnoludki

„KRASNOLUDKI”

Temat: Czy istnieją krasnoludki?

Wiek: dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ok.15 – 20 osób

Czas: ok. 30 – 60 min

Metody: słowne, manualne, ruchowe – aktywizujące

Materiały: szary papier, taśma klejąca, klej, papier kolorowy, bibuła, kredki, pisaki, farby, pędzle, pojemniki na wodę, arkusze filcu, nożyczki, wstążki, włóczka

Miejsce: pomieszczenie przeznaczone do zajęć z dziećmi, np. sala lekcyjna, świetlica

Cele poznawcze :

  • kształtowanie swobodnych wypowiedzi
  • nauka tekstu piosenki
  • poznanie nowych technik plastycznych
  • zdobywanie nowych informacji o bajkach i ich bohaterach
  • problem „świat rzeczywisty” a „świat bajek”

Cele kształcące :

  • rozwijanie wyobraźni uczestników
  • opowiadanie, wyrażanie własnych emocji
  • rozwijanie zdolności manualnych
  • rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych
  • pobudzanie kreatywności uczniów, odkrywanie przyjemności  tworzenia, cieszenie się uzyskanym efektem,
  • kształtowanie sprawności cech motorycznych dziecka poprzez zabawy ruchowe
  • pobudzanie świadomość własnego ciała

Scenariusz zajęć

Przywitanie wszystkich uczestników. Przedstawienie tematu i krótka rozmowa na jego temat?

Czy istnieją krasnoludki? W jakich bajkach występują? Czym w tych bajkach się zajmują?

Następnie pytamy czy dzieci znają piosenkę o krasnoludkach? Uczymy się kilku pierwszych wersów piosenki poprzez ich kilkakrotne powtarzanie, a następnie zapraszamy dzieci do śpiewania i zabawy (np. ilustrowania ruchami tekstu piosenki) w rytm piosenki „My jesteśmy krasnoludki”, którą puszczamy z odtwarzacza.

Wyłączamy muzykę, prosimy dzieci by na chwilę usiadły na podłodze po turecku i konturujemy rozmowę o krasnoludkach. Pytamy jak wyglądają krasnoludki. Jak sobie je wyobrażamy i co maja szczególnego w swoim ubiorze i wyglądzie. Kiedy pada odpowiedź – czapki proponujemy by każdy zrobił sobie własna czapkę krasnoludka.

Przechodzimy do zajęć plastycznych. Z przygotowanych materiałów pomagamy dzieciom stworzyć wymyślone przez nich czapki, zachęcamy by były one pomysłowe i twórcze.

Pomagamy w zdobieniu, klejeniu, a przede wszystkim w wycinaniu czyli operowaniu nożyczkami.

Gdy czapki są już gotowe – wreszcie możemy być choć przez chwilę jak prawdziwe krasnoludki! Zakładamy czapki. Wszyscy stają na środku sali. Znajdują sobie odpowiednia dla siebie ilość wolnego miejsca by czuli się komfortowo i powtarzamy zabawę i inscenizacje w rytm piosenki.

Możemy tez, jako krasnoludki, na przykład wyruszyć na „spacer po lesie”. Najpierw przygotowujemy się do drogi, przygotowujemy swoje nogi, ręce, głowę, całe ciało – kilka ćwiczeń ruchowych, poznawanie własnego ciała. I wyruszamy (maszerujemy dookoła sali, lub w miejscu) opowiadamy dzieciom jaka jest pogoda, co widzimy, jaką drogą idziemy, jakie rosną drzewa, jakie mijamy zwierzątka, (można tez iść po wyrysowanej na szarych papierach ścieżce gdzie będą zaznaczone niektóre elementy). Dzieci mogą naśladować  dźwiękiem i ruchem ciała liście o których mówimy, zwierzęta i inne elementy „zwiedzanego” lasu. Gdy dojdziemy do celu, padamy „zmęczeni” na podłogę i chwilkę odpoczywamy.

Następnie sprzątamy salę.

Żegnamy się z uczestnikami zajęć.