Odkrywamy świat Małej Syrenki

Odkrywamy świat Małej Syrenki

ODKRYWAMY ŚWIAT MAŁEJ SYRENKI

Grupa wiekowa: 4-6 lat

Liczba uczestników: 10 osób

Czas trwania: 90 min

CEL:

  • Poznawczy : Zapoznanie dzieci z bajką o „Małej Syrence”. Poznanie pojęć: syrena, ocean, łódź podwodna, rafa koralowa, krab, ośmiornica
  • Kształcący: Rozwijanie uwagi, myślenia, pamięci poprzez słuchanie bajki „Mała Syrenka” i udział w grze „Memory”, wdrażanie do swobodnych wypowiedzi. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i poczucia rytmu poprzez udział
    w zabawie „ Wyprawa łodzią podwodną”. Kształtowanie zdolności plastycznych, wyobraźni przez wykonanie pracy plastycznej „Podwodny świat”.
  • Wychowawczy: Wdrażanie do przestrzegania reguł zabaw („Memory”, „Rybak i rybka”, Rekin i ratownicy”). Estetyczne wykonanie pracy plastycznej. Bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Nauka współpracy z grupą.

Metody: aktywizujące grupę, opowiadanie, metoda zajęć praktycznych

Forma pracy: indywidualna, zbiorowa

Potrzebne materiały:

  • płyta CD z muzyką,
  • tablice z ilustracjami,
  • plastikowe miski, kartki A3,
  • płyn do mycia naczyń,
  • kolorowe tusze, markery, kredki,
  • bibuła,
  • rurki,
  • karty do gry Memory z światem Małej Syrenki,
  • Chusta Animacyjna.

 

SCENARIUSZ WARSZTATÓW

I. Część wstępna

1. Powitanie dzieci, zachęcenie do udziału w zajęciach.

2. Zabawa integracyjna  „Czy jest z nami?
Dzieci stoją w kręgu, prowadzący wita się z grupą, wymieniając kolejno imiona uczestników np. „Czy jest z nami Kasia?” Dziecko odpowiada „Tak, jestem z wami” i wchodzi do środka koła. Wszystkie dzieci mówią „Witamy Cię brawami” i klaszczą dla danej osoby.

3. Zabawa ruchowa „ Wyprawa łodzią podwodną”
Wyjaśnienie pojęć: ocean, łódź podwodna, wir wodny. Uczestnicy stojąc w kole naśladują ruchy prowadzącego. Najpierw przygotowujemy się do zanurzenia: włączamy silnik (ruchy wyprostowanych rąk i nadgarstków),zapinamy pasy (uginamy ręce, kładziemy je na ramionach i przeplatamy),patrzymy przez okno czy możemy wyruszyć (unosimy ręce, robimy z nich okrąg i wyglądamy przez niego w prawo, na wprost i w lewo).Układamy ręce jak do pływania i płyniemy, chodząc po kole. Zanurzamy się coraz głębiej(„młynek” rękami na wysokości kolan), oglądamy co znajduje się na dnie oceanu (robimy okularki z dłoni )może nas też wciągać wir wodny(wirujemy wokół własnej osi z rękami złączonymi nad głową). Po prezentacji ćwiczenia, dzieci wykonują te same ruchy w rytm muzyki.

II. Część właściwa

Znajdujemy się na dnie oceanu – prowadzący przypina w sali tablice z ilustracjami przedstawiającymi Małą Syrenkę, morskie zwierzęta, rafę koralową itp.

1. Zapoznanie z bajką „Mała Syrenka”
Czytanie lub opowiadania bajki przez osobę prowadzącą. Dzieci siedzą na dywanie.

2. Rozmowa na temat przeczytanej bajki – pytania: Komu się podobało opowiadanie i dlaczego? Jak nazywali się przyjaciele Syrenki? Co było marzeniem Małej Syrenki? Jakie są Wasze marzenia? Co musiała oddać Syrenka, aby stać się człowiekiem? Kto z Was chciałby zaprzyjaźnić się z Małą Syrenką? Swobodne wypowiedzi dzieci.

3. Praca plastyczna „ Podwodny świat”
Prowadzący wlewa do plastikowych miseczek wodę wymieszaną z niebieskim tuszem i płynem do mycia naczyń. Dzieci dmuchają przez rurki w mieszankę, aby utworzyć jak największe bańki. Na powstałą pianę dzieci przykładają kartkę papieru, mogą również przekładać łyżką bańki z miski na kartkę (bańki pękając tworzą tło). Prowadzący wylewa kolorowe tusze na dole kartek, dzieci dmuchają przez słomki (powstają wodorosty, rafa). Następnie dzieci malują markerami kredkami i wycinają z kolorowej bibuły prasowanej ryby i inne stworzenia. Wystawka prac dzieci.

4. Gra Memory związana z Małą Syrenką
Wyjaśnienie reguł gry i zachęcenie dzieci do udziału w niej. Wszystkie karty rozkładamy obrazkami do dołu. Pierwszy gracz odkrywa 2 karty. Jeśli odkryje 2 jednakowe karty, zabiera parę i kontynuuje grę. Jeśli gracz odkryje 2 różne karty, kładzie je z powrotem na to samo miejsce, obrazkami do dołu, a grę rozpoczyna kolejny gracz. Wygrywa ten gracz, który zbierze najwięcej par.

5. ZABAWY Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ

· Rybak i rybka

Prowadzący wybiera dwie osoby, które przyjmują rolę rybaka i rybki. Rybak wchodzi na chustę i stara się złapać pływającą pod spodem rybkę. Trzymający falując chustą, utrudniają mu zadanie, gdyż rybka wykorzystuje powstałe fale do ukrycia przed złapaniem.

· Rekin i ratownicy

Siedzimy w kręgu trzymając chustę za krawędzie unosząc ją na wysokość barków, tak by nie widzieć, co się dzieje pod spodem. Wchodzi tam wybrana osoba, która zmienia się w rekina. Prowadzący wybiera ratownika, którego zadaniem będzie ochrona trzymających chustę. Rekin natomiast stara się wciągnąć pod powierzchnię jak najwięcej osób, które po tym pożarciu zamieniają się także w rekiny. W chwili, gdy rekin łapie ofiarę, ta wrzeszczy wołając ratownika. Ratownik łapie wciąganą osobę pod pachami. Kiedy rekin poczuje opór puszcza wciąganą osobę. Zabawa kończy się, gdy wszyscy staną się rekinami.

6. Relaksacja
Dzieci leżą swobodnie na kocach/matach/chuście animacyjnej, słuchają muzyki, zamykają oczy, mogą poruszać rękami do muzyki.

III. Część końcowa

Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach, pochwalenie ich za pracę. Pożegnanie.