Pan Kotek był chory

Pan Kotek był chory

Pan Kotek był chory

Grupa wiekowa: 3-5 lat

Liczba uczestników: 10-15 osób

Czas trwania: 40 minut

Opis materiału

– chusta animacyjna

– mała piłeczka (może być do tenisa ziemnego)

– szarfy (ilość zależna od ilości uczestników)

– karty/ rysunki z przedmiotami medycznymi (np. strzykawka, bandaż, stetoskop, plaster; ilość obrazków zależna od ilości uczestników)

– przebranie dla prowadzącego np. elementy charakterystyczne dla lekarza, ratownika medycznego lub pielęgniarki

Cel bezpośredni

– poznanie „świata” ratownika medycznego, lekarza, pielęgniarki

Cel pośredni

– rozwój spostrzegawczości

– rozwój koordynacji ruchowej

– ćwiczenie pamięci

– nauka przez zabawę

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Powitanie

Przedstawienie zasad zabawy:

– klaśnięcie w ręce przez prowadzącego oznacza, że dzieci słuchają prowadzącego siadając na chuście

– dzieci, które będą aktywnie uczestniczyć w zabawie stosując się do zasad otrzymają na koniec plakietkę ratownika medycznego.

Wprowadzenie do zabawy poprzez opowiedzenie bajki „Chory kotek” (dzieci siedzą wtedy na chuście). Pogadanka z dziećmi na temat choroby, co wtedy robimy, jak się zachowujemy, kto nam może pomóc?

Zabawy

Poznanie przedmiotów niezbędnych ratownikowi medycznemu, lekarzowi, pielęgniarce

Przedstawiamy dzieciom wcześniej przygotowane obrazki, zadając pytanie „Co to jest i do czego służy?”. Dzieci odgadują nazwy przedmiotów. Następnie każdemu dziecku przyporządkowujemy jeden przedmiot. Ważne jest, aby dzieci zapamiętały jaki przedmiot należy „do nich”, ponieważ w kolejnej części zabawy na wywołanie nazwy przedmiotu dzieci będą miały przebiegać pod chustą. Prosimy dzieci, aby wstały i uczymy je wachlować chustą, następnie tłumaczymy, iż w momencie wywołania przedmiotu, który został im przyporządkowany mają przebiegać pod chustą, wtedy kiedy jest ona w najwyższym punkcie. Zabawę kończymy w momencie kiedy wszystkie dzieci przebiegną pod chustą. Możemy zakończyć powtarzając jeszcze raz nazwy przedmiotów.

Karetka

Dzieci siadają na chuście. Pytamy ich „Co to jest karetka? Kiedy może być pomocna? Co jest dla niej charakterystyczne?”. Następnie tłumaczymy, że tak samo jak karetka powinna bezpiecznie przewozić pacjentów i jak najszybciej dotrzeć do szpitala tak i oni będą musieli dostarczyć chorego kotka do lekarza. Dzieci wstają, trzymają chustę, na której znajduje się piłeczka (która będzie na potrzeby zabawy chorym kotkiem). Zadaniem dzieci jest takie wachlowanie chustą, aby piłeczka wpadła na otwory, który znajduje się na środku chusty (który na potrzeby zabawy będzie gabinetem lekarskim). Zabawę powtarzamy 2-3 razy w zależności od tego jak szybko dzieci będą sobie radziły z wykonaniem ćwiczenia.

Ratownik medyczny

Dzieci siadają na chuście. Pytamy ich „Kto to jest ratownik medyczny? Jaki powinien być ratownik medyczny?”. Następnie tłumaczymy, że tak samo jak ratownik medyczny powinien szybko dotrzeć do chorego pacjenta/ dziecka tak samo oni muszą wykazać się sprawnością, aby uratować chorego kotka. Dzieci na wywołanie muszą w jak najkrótszym czasie przeciągnąć przez siebie szarfę i przebiec dookoła chusty animacyjnej.

Zakończenie

Dzieci siadają na chuście i wręczamy każdemu z nich plakietkę z napisem „Mały Ratownik Medyczny”. Dziękujemy za wspólną zabawę:)