Płatek Filipek

Płatek Filipek

“PŁATEK FILIPEK”

Grupa wiekowa: 4-6 lat

Liczba uczestników:  bez ograniczeń

Czas trwania: 90 min

Cele ogólne:

  • Rozwijanie zainteresowania bajkami
  • Rozwijanie wyobraźni dziecka
  • Inspirowanie dzieci do wyrażania się poprzez ruch
  • Kształtowanie poczucia rytmu
  • Adaptacja do nowego otoczenia

Cele szczegółowe:

  • Dziecko nawiązuje nowe znajomości
  • Dziecko umie naśladować ruchem, gestem postaci
  • Potrafi uważnie wysłuchać opowieści
  • Umie wymienić bohaterów bajki i streścić jej główne wątki
  • Rozpoznaje swoje emocje, a także emocje bohaterów opowieści
  • Zgodnie współdziała w grupie

Metody: indywidualna, zespołowa / Ćwiczenia ruchowe, układanki, opowiadanie, dyskusja.

Potrzebne materiały:

  • Bajka terapeutyczna „Filipek”
  • Płyta Cd z muzyką
  • Chusta animacyjna
  • Szarfy w 2 kolorach
  • Kartki papieru lub stare gazety

Tematyka bajki nawiązuje do nowej sytuacji, w której znalazło się dziecko (zakładając, że są to pierwsze zajęcia nowo utworzonej grupy, ale nawet jeśli tak nie jest to w tym wieku dziecko często znajduje się w nowym otoczeniu-posyłane jest do przedszkola, na zajęcia dodatkowe, a za jakiś czas do szkoły). Ma pomóc dzieciom w oswojeniu lęku przed nieznanym.

Scenariusz Warsztatów

I. Część wstępna

1. Przedstawienie się dzieciom. Słowo wstępne na temat zajęć:

Witam Was serdecznie na naszych dzisiejszych zajęciach. Cieszę się, że nas odwiedziliście i mam nadzieję, że będziecie się tu dobrze bawić. Zanim przeniesiemy się do Krainy Baśni, chciałabym, żebyście przywitali się ze sobą nawzajem.

2. Zabawa integracyjna

Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, gdy muzyka ucichnie dziecko wita się dzieckiem znajdującym się najbliżej niego poszczególnymi częściami ciała zasugerowanymi przez prowadzącego (np. łokcie witają się z łokciami, głowy witają się z głowami).

II. Część właściwa

1. Kraina Baśni

A teraz przeniesiemy się do Krainy Baśni. Czy ktoś z Was wie jak wygląda Kraina Baśni?

( zachęcanie dzieci do wypowiedzi – dopytywanie o kolory, o ulubione bajki i baśnie, jakich bohaterów możemy spotkać w tej krainie).

2. Zabawa ruchowa – podróż do Krainy Baśni.

W jaki sposób można podróżować – dzieci wymieniają: samochód, samolot, statek itp. Prowadzący proponuje czarodziejską chustę idealną do podróży do Krainy Baśni. Procedura uruchomienia pojazdu:

  • odkurzenie pokrywy (dzieci potrząsają chustą tuż przy ziemi)
  • podnoszenie porywy (dzieci powoli podnoszą chustę wysoko nad głowami)
  • sprawdzenie czy wszyscy są na pokładzie (dzieci obserwują buzie innych pod chustą i nad chustą)
  • odkręcenie pokrywy (dzieci obracają chustę trzymając ją nad głowami w prawą lub lewą stronę)
  • startowanie (dzieci falują chustą powoli tak by uzyskać chustą efekt balonu)
  • lot (kiedy chusta jest na dole na znak prowadzącego wszyscy wskakują na rozłożoną chustę)

3. Zabawa ruchowa „Chodzimy jak…”

I oto jesteśmy w Krainie Baśni i widzimy bohaterów znanych nam bajek (dzieci naśladują sposobem chodzenia i zachowania bohaterów bajek wymienianych przez prowadzącego).

Dzieci chodzą na około chusty jak:

-Jaś i Małgosia błądzący po lesie,

-siedmiu krasnoludków maszerujących do ciężkiej pracy,

-jak postaci wymienione wcześniej przez dzieci.

Dzieci ponownie siadają na chuście (można nawiązać w rozmowie do zimy, zapytać dzieci jaka pora roku się zbliża i jak wygląda zima). Wprowadzenie do bajki – Opowiem Wam historię małego płatka śniegu – Filipka, który pierwszy raz spada na Ziemię. Posłuchajcie uważnie, bo chciałabym, żebyście później opowiedzieli mi o tym Filipku.

4. Opowieść o Płatku Filipku.

Po zakończeniu pytamy dzieci o bohaterów, którzy pojawili się w tym opowiadaniu. Dopytujemy co przydarzyło się Filipkowi, dlaczego na początku historii nie cieszył się, że spada na Ziemię- w nieznane miejsce; dzięki czemu później zmienił zdanie – koncentracja na uczuciach bohatera. Akcentowanie przesłania opowieści – że wszyscy muszą stawiać czoła nowym sytuacjom, nowym miejscom, ale że to może być bardzo ciekawa przygoda, można poznać nowe osoby i świetnie się razem bawić. Nawiązywanie do takich sytuacji z życie przedszkolaków – nowa grupa w przedszkolu, nowe zajęcia dodatkowe lub nowe znajomości i zadania na wakacjach.

5.Zabawa taneczno-pantomimiczna. Dzieci tańczą jak spadające płatki śniegu. Na hasło prowadzącego „sopel lodu” dzieci zastygają w aktualnej pozie.

6. Mecz na śnieżne kule

Za pomocą szarf Dzieci zostają podzielone na 2 drużyny. Każda z grup dostaje taką samą ilość kartek papieru lub starych gazet, które po zgnieceniu będą śnieżnymi kulami. Drużyny stają naprzeciwko siebie, oddzielone chustą animacyjną jak „linią” lub „murkiem”. Zadaniem dzieci jest w trakcie gdy gra muzyka przerzucanie wszystkich papierowych kul na pole drużyny przeciwnej. W chwili gdy muzyka się kończy wygrywa drużyna która ma mniej papierowych kul na swoim polu. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

8. Prawdziwa śnieżna burza

Dzieci stają w kręgu i trzymają chustę za uchwyty. Wybrana osoba wrzuca naraz wszystkie papierowe kule do chusty a dzieci :

* Delikatnie falują chustą tak by nie spadła żadna ze śnieżnych kul (spokojne opady śniegu).

*Podrzucają dynamicznie wszystkie papierowa kule tak by wyrzucić je poza chustę (burza śnieżna).

A następnie zbierają wszystkie papierowe kule na chustę, którą niczym worek prowadzący związuje za pomocą jednej szarfy.

Dzieci siadają w kręgu na dywanie.

III. Część końcowa.

1. Powrót z Krainy Baśni. Przypomnienie przesłania bajki i zachęcanie do stosowania go w realnym życiu.

2. Dzieci za pomocą miny mają pokazać jak się czuły i bawiły na dzisiejszych zajęciach

3. Dzieci są poproszone o dokończenie zdania – „Dzisiaj najbardziej podobało mi się….”

4. Podziękowanie dzieciom za wspólnie spędzony czas, za realizację zadań i zaproszenie na kolejne spotkanie.

 

Treść bajki dostępna jest tutaj>>