Podróż do Krainy Zmysłów

Podróż do Krainy Zmysłów

Podróż do Krainy Zmysłów

Grupa wiekowa: 4-6 lat

Liczba uczestników: dowolna

Czas trwania: 60 minut

Opis materiału:

– różnej wielkości kształty geometryczne (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty, owale) wycięte z papieru,

– 2 identyczne zestawy pudełeczek z zapachami (mogą to być pudełka po zapałkach wypełnione różnego rodzaju charakterystycznymi zapachami – cynamon, goździki, kardamon, kawa, kakao, wanilia, papryka i inne). Możemy też użyć naturalnych olejków zapachowych do kominków,

– 2 identyczne zestawy pudełeczek „grzechotek” (mogą to być pudełka po zapałkach wypełnione różnego rodzaju materiałem: groch, kasza, szpilki, pinezki, koraliki, które będą wydawały różne dźwięki przy poruszaniu) lub płyta z nagranymi odgłosami zwierząt,

– duży karton, który będzie miał wycięte na bocznej ścianie pola umożliwiające włożenie do środka rąk oraz kawałek materiału, którym przykryjemy karton tak, aby nie było widać co jest w środku. Do środka kartonu wkładamy różnego rodzaju przedmioty (miseczki, klocki, szczotkę, muszelkę, łopatkę, lalkę itp.)

Cel bezpośredni:

– kształcenie zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku

Cel pośredni:

– rozwój wrażliwości zmysłów, umiejętności odróżniania, odczuwania, rozpoznawania, porządkowania

– uwrażliwienie na różnorodność

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Stacja początkowa- wsiadamy do pociągu

Zajęcia zaczynamy od przedstawienia tematu zabawy. Mówimy dzieciom, że dzisiaj zabieramy je w podróż pociągiem, który oni sami stworzą. Pociąg tworzą dzieci począwszy od lokomotywy poprzez wagoniki. I lokomotywa i wagoniki powinny mieć nazwy od imion dzieci np. „wagonik Igor”. (Kolejność wybierania dzieci jest dowolna, ale można zacząć od najwyższego do najniższego dziecka- dzięki temu dzieci będą miały możliwość rozróżnienia między sobą kto jest wysoki, a kto niski).

Podróż przez tajniki zmysłów

Pociąg będzie się zatrzymywał na stacjach „Oczka”, „Uszka”, „Nosek”, „Rączki”. Na każdej stacji dzieci siadają i odpoczywają oraz omawiają razem z prowadzącym dany zmysł. Do czego służy, co nam umożliwia, jaka część ciała odpowiada za prawidłowe działanie danego zmysłu. Dodatkowo na każdej stacji dzieci będą wykonywały zadania:

„Stacja oczka”

Wykorzystujemy wcześniej przygotowane figury geometryczne. Prosimy dzieci o ułożenie ich od najmniejszej do największej. Jeżeli mamy możliwość przygotowania ich w różnych tonacjach danego koloru będzie to dla dzieci dodatkowe urozmaicenie.

„Stacja nosek”

Wykorzystujemy przygotowane pudełeczka z zapachami. Dziecko wybiera pudełeczko z jednego zestawu i wącha znajdujący się w nim materiał, następnie zamyka je i musi odnaleźć ten sam zapach w drugim zestawie.

„Stacja uszka”

Wykorzystujemy przygotowane pudełeczka „grzechotki”. Podobnie jak powyżej dziecko powinno wybrać pudełeczko z jednego zestawu, następnie wysłuchać dźwięku jaki ono wydaje przy poruszaniu i odnaleźć ten sam dźwięk w drugim zestawie.

„Stacja rączki”

Wykorzystujemy pudło z ukrytymi w nim przedmiotami. Dziecko nie widzi co znajduje się wewnątrz. Wkładając obie ręce w przygotowane otwory dziecko wybiera sobie przedmiot i dotykając go ma odgadnąć co to jest. Jeżeli ma trudności możemy zadawać pytania pomocnicze: jaki ma kształt, z czego jest zrobione, czy jest ostre, małe itp.

Stacja końcowa- wysiadamy z pociągu

Na zakończenie wagoniki odłączają się od pociągu i dzieci siadają w kręgu. Prowadzący może zadać pytanie co dzieci najbardziej zapamiętały z tej podróży. Odpowiedzi mogą być wskazówką jak w przyszłości zmodyfikować podróż lub jaki obszar warto wzmocnić poprzez dalszą pracę.

Uwagi

W celu skrócenia czasu zabawy można ograniczyć liczbę zmysłów, na jakich pracujemy w danym momencie. Można też dowolnie dobrać materiał, na którym będziemy pracować w czasie analizy danego zmysłu.

Przygotowanie zaproponowanych materiałów może wydawać się czasochłonne, ale zapewniam, że można je wykorzystywać w różnych kombinacjach celem rozwoju wrażliwości zmysłowej u dziecka.

Polecam

Bardzo dobrym uzupełnieniem pracy na materiale zmysłowym jest wystawa „Świat zmysłów”, zorganizowana przez Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przy ulicy Jagiellońskiej 15.