Postimpresjonizm
Temat lekcji – Postimpresjonizm.
Zapoznać się z materiałem w podręczniku i z reprodukcjami dzieł Cézanne’a, Gauguina i van Gogha.
Zagadnienie plastyczne.
1. zestawienie barw ciepłych i zimnych (patrz: Cézanne),
2. operowanie uogólnioną formą i płasko położonym kolorem (patrz: Gauguin),
3. osiąganie ekspresji obrazu przez swobodne i fakturalne położenie plamy barwnej (patrz: van Gogh),
4. kompozycja płaszczyzny obrazu zrównoważona równomiernym rozłożeniem plam zimnych i ciepłych oraz ciemnych i jasnych.
Realizacja: temat plastyczny— technika.
materiały: akwarele lub plakatówki (klejówki), pędzel, papiery.
Ćwiczenia
1. Martwa natura w barwach czystych, eliminacja waloru.
2. Kompozycja figuralna np. „Orkiestra” „Uliczni grajkowie”, „Zabawa szkolna”. „W poczekalni u lekarza”, „Wypadek uliczny”. Malować płasko, szeroką plamą, konkretyzować kolor lokalny.
3. Pejzaż lub kilka przedmiotów codziennego użytku (martwa natura). Ekspresyjnie.
Uwagi.
Tematy kompozycji figuralnej należy tak dobierać, aby wiązały się z problematyką bądź przeżyciami młodzieży. Punktem wyjścia powinny być sytuacje, które uczeń sam przeżył, widział bądź mógł sobie wyobrazić.