SCENARIUSZ IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWEJ: „ANDRZEJKOWE CZARY – MARY”

SCENARIUSZ IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWEJ: „ANDRZEJKOWE CZARY – MARY”

w grupie 5-6 latków

CELE GŁÓWNE

·         krzewienie znajomości zwyczajów i tradycji andrzejkowych,

·         zachęcanie do wyrażania uczuć i przeżywania radości zabawy z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami,

·         zachęcanie do odczuwania radości z własnej aktywności

CELE OPERACYJNE – dziecko:

·         zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe

·         umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rodzicami

·         potrafi współpracować w grupie

·         umie odczuwać radość z własnej twórczości

ŚRODKI DYDAKTYCZNE :

– stroje do przebrania czarodzieja, wróżek, koszyczek z grosikami, miska z wodą, karteczki z nazwami kolorów , rekwizyty
– symbole (zegarek, serce, moneta, książka, autko, muszelka), 4 butelki, 4 drewniane klucze, 4 naczynia do lania wosku, maszynki elektryczne, garnuszki, papierowe ręczniki, cukierki w środku karteczki z nazwami prezentów, magnetofon, kasety z nagraniami zabaw muzycznych, telefon komórkowy.

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI

1.       Powitanie gości przez czarodzieja

2.       Krótka rozmowa czarodzieja z dziećmi na temat tradycji andrzejkowych.

Wróżba 1

Kto przyszedł na spotkanie niech zabierze grosik na powitanie .
Wszyscy siadają w kole. Dobre wróżki rozdają dzieciom i rodzicom grosiki z koszyka. Zebrani mają pomyśleć sobie jakieś życzenie, następnie wrzucić grosik do miednicy napełnionej wodą. Jeśli bardzo się tego pragnie, marzenie spełni się.

Zabawa taneczna przy piosence pt. „Pieniążki”.

Wróżba 2. Losowanie kolorów.

Dzieci losują karteczki w sześciu kolorach. Czarodziej czyta z „Księgi Wróżb”, o jakich przestrogach na przyszłość mówią dzieciom wylosowane kolory:
Czerwony – jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości możesz być częstym gościem u dentysty .
Czarny – nie niszcz zabawek i zostawiaj zawsze porządek po sobie .
Zielony – bądź ostrożny w drodze do przedszkola. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez jednię .
Niebieski – zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź roztargniony.
Biały – pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i batony.
Żółty – bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, noś zawsze zimą czapkę i nigdy nie zapominaj o szaliku.

Zabawa muzyczna przy piosence „Od rana mam dobry humor”.

Wróżba 3. Cukierkowa wróżba.

Dzieci siedzą w kręgu koła i losują cukierki, w których ukryte są karteczki z nazwami prezentów, które wg „cukierkowej wróżby” powinny niedługo otrzymać. Maluchy zjadają cukierki, a następnie odczytują nazwy prezentów. Pomagają im w tym rodzice i wróżki. Sanki, rower, narty, komputer, puzzle, piesek, klocki lego, lalka, miś, autko, magnetofon, książka itp.

Wróżba 4. List od wróżki.

Czarodziej informuje gości, że dostał list od wróżki – głośno go czyta : Kochane dzieci, w szkatułce, która leży przed wami znajduje się klucz, który ma magiczną moc i przez który będziemy lać wosk do wody. Klucz ten możemy wyciągnąć dopiero po zaklęciu, które należy wypowiedzieć głośno, wszyscy razem 3 razy!
Zaklęcie brzmi: ” Czary-mary, czarne koty chcę zobaczyć klucz ten złoty” .
( Czarodziej wyciąga klucz, przez który będzie lać wosk. W sali grupy „Krasnale” zgromadzone są wszystkie przedmioty niezbędne do przeprowadzenia „Woskowych wróżb” na 4 stanowiskach, którymi opiekują się wróżki. Dziecko trzyma klucz, a wróżki leją wosk, zachowując pełne bezpieczeństwo. Swoje „odlewy” dzieci kładą na kartce i odczytują z pomocą wróżek swoją wróżbę. Pozostałych uczestników zabawy wróżka i czarodziej zapraszają na słodki poczęstunek.)

Wróżba 5. Butelka.

Czarodziej prosi o utworzenie 4 kół (są one odpowiednikami 4 istniejących w przedszkolu grup wiekowych). Na środku każdego koła leży butelka, a wokół niej gwiazdy – symbole. Chętni z pośród uczestników zabawy kręcą butelką i odczytują symbol, który wskazuje butelka.