Spotkanie z bajką
SPOTKANIE Z BAJKĄ
Cele ogólne:
Ø Rozwijanie ekspresji twórczej dzieci.
Ø Wzbogacanie wyobraźni dzieci.
Ø Rozwijanie zdolności poznawczych i manualnych prowadzących do rozbudzenia zainteresowań sztuką orgiami.
Ø Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ø Rozwijanie poczucia estetyki.
Cele operacyjne:
Dzieci:
Ø Współpracują ze sobą.
Ø Potrafią opowiedzieć o swojej ulubionej bajce.
Ø W swoich pracach wykorzystują wiadomości dotyczące kształtu i wielkości.
Ø Potrafią dopasować rekwizyt do bajki.
Ø Wykonują różnorodne prace stosując poznaną technikę plastyczną.
Ø Potrafią się skoncentrować.
Metody:
Ekspresyjna, pokaz, zabawowa
Formy:
Indywidualna
Środki dydaktyczne:
Kartki, rekwizyty do bajek, kółka wycięte z papieru, klej
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1) Powitanie dzieci
– Witam serdecznie wszystkie dzieci na „Spotkaniu z bajką”.
– zabawa integracyjna:
- ,,Imiona’’; dzieci w kole, wypowiadają swoje imię i wykonują przy tym różne czynności (przysiad, klaskanie, obroty, tupanie itp).
- „Iskierka”; powitanie – dzieci stają w kole, łapią się za ręce, zamykają oczy i przekazują „iskierkę” (uścisk dłoni). Nauczyciel rozpoczyna zabawę.
2) Krótka rozmowa na temat bajek
– „Czy lubicie bajki”?
– „Jakie znacie bajki”?
– „Jaki jest wasz ulubiony bohater i dlaczego?”
3. Zgadywanie
Prowadzący ma worek w którym znajdują się rekwizyty z różnych bajek. Czyta zagadki dotyczące bajek i prosi aby każde z dzieci odgadło jaki jest jej tytuł i dopasowało do niej rekwizyt.
a) Królewna śnieżka
Zła Macocha jabłko dała, gdy u krasnoludków sobie mieszkała.
b) Kopciuszek
Dziewczynka dużo pracy miała i na balu pantofelek zgubiła.
c) Kot w butach
Jestem miły, słodki, tą bajkę na pewno znacie, chodziłem tam w butach czy już pamiętacie?!
d) Czerwony kapturek
Jaka to dziewczynka co koszyczek miała i do babci z nim podążała, lecz na swej drodze wilka napotkała.
e) Jaś i Małgosia
Rodzeństwo z tego znane było, że z babą jagą wygrało.
f) Śpiąca królewna
Gdy mała była zła wróżka urok na nią rzuciła i gdy w palec się ukłuła to kołderką ze snu się przykryła.
4. Wykonanie pracy plastycznej metodą płaskiego origami
– Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, które jeszcze nie wiedzą, co to jest orgiami i na czym polega.
Ø „Orgiami to sztuka składania papieru, pochodząca z Chin. Słowo „origami” wywodzi się z języka japońskiego i oznacza “składanie, zginanie papieru”. Za pomocą orgiami możemy stworzyć wiele ciekawych rzeczy.
– Prowadzący informuje dzieci, że będą teraz tworzyć z papieru obrazek z pewnej bajki, aby dowiedzieć się co to za bajka, muszą najpierw podać rozwiązanie zagadki.
- Chociaż brzuszek ma nie mały bardzo lubi miodek. Przyjaciela ma różowego, który boi się wszystkiego.
Ø Rozwiązanie: Kubuś Puchatek.
– Każde z dzieci dostaje kopertę z wyciętymi kołami o różnej wielkości.
– Nauczyciel pokazuje dzieciom gotowy rysunek i dokładnie krok po kroku kolejno omawia, jak należy go wykonać – prace wykonują wszyscy razem, kolejno omawiając sposób złożenia i składając kółeczka.
– Dzieci pod kontrolą nauczyciela rozplanowują i układają zgięte koła na kartce papieru. Po zadawalającym efekcie przyklejają koła.
5. Wystawa prac uczniów
– Nauczyciel wraz z dziećmi dokonuje omówienia prac, zwraca uwagę na estetykę wykonania. Każdą pracę chwali.
6. Zakończenie
– Dzieci układają z wyciętych serduszek uśmiech jeśli zajęcia się podobały, jeśli nie układają smutek.
– Osoba prowadząca dziękuje dzieciom za aktywny w nich udział i chwali je za ćwiczenia.