Spotkanie z bajką

Spotkanie z bajką

SPOTKANIE Z BAJKĄ

Cele ogólne:

Ø  Rozwijanie ekspresji twórczej dzieci.

Ø  Wzbogacanie wyobraźni dzieci.

Ø  Rozwijanie zdolności poznawczych i manualnych prowadzących do rozbudzenia zainteresowań sztuką orgiami.

Ø  Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Ø  Rozwijanie poczucia estetyki.

Cele operacyjne:

Dzieci:

Ø  Współpracują ze sobą.

Ø  Potrafią opowiedzieć o swojej ulubionej bajce.

Ø  W swoich pracach wykorzystują wiadomości dotyczące kształtu i wielkości.

Ø  Potrafią dopasować rekwizyt do bajki.

Ø  Wykonują różnorodne prace stosując poznaną technikę plastyczną.

Ø  Potrafią się skoncentrować.

Metody:

Ekspresyjna, pokaz, zabawowa

Formy:

Indywidualna

Środki dydaktyczne:

Kartki, rekwizyty do bajek, kółka wycięte z papieru, klej

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1) Powitanie dzieci

– Witam serdecznie wszystkie dzieci na „Spotkaniu z bajką”.

–  zabawa integracyjna:

  • ,,Imiona’’; dzieci w kole, wypowiadają swoje imię i wykonują przy tym różne czynności (przysiad, klaskanie, obroty, tupanie itp).
  • „Iskierka”; powitanie – dzieci stają w kole, łapią się za ręce, zamykają oczy i przekazują „iskierkę” (uścisk dłoni). Nauczyciel rozpoczyna zabawę.

2) Krótka rozmowa na temat bajek

– „Czy lubicie bajki”?

– „Jakie znacie bajki”?

– „Jaki jest wasz ulubiony bohater i dlaczego?”

3. Zgadywanie

Prowadzący ma worek w którym znajdują się rekwizyty z różnych bajek. Czyta zagadki dotyczące bajek i prosi aby każde z dzieci odgadło jaki jest jej tytuł i dopasowało do niej rekwizyt.

a) Królewna śnieżka

Zła Macocha jabłko dała, gdy u krasnoludków sobie mieszkała.

b) Kopciuszek

Dziewczynka dużo pracy miała i na balu pantofelek zgubiła.

c) Kot w butach

Jestem miły, słodki, tą bajkę na pewno znacie, chodziłem tam w butach czy już pamiętacie?!

d) Czerwony kapturek

Jaka to dziewczynka co koszyczek miała i do babci z nim podążała, lecz na swej drodze wilka napotkała.

e) Jaś i Małgosia

Rodzeństwo z tego znane było, że z babą jagą wygrało.

f) Śpiąca królewna

Gdy mała była zła wróżka urok na nią rzuciła i gdy w palec się ukłuła to kołderką ze snu się przykryła.

4. Wykonanie pracy plastycznej metodą płaskiego origami

– Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, które jeszcze nie wiedzą, co to jest orgiami i na czym polega.

Ø „Orgiami to sztuka składania papieru, pochodząca z Chin. Słowo „origami” wywodzi się z języka japońskiego i oznacza “składanie, zginanie papieru”. Za pomocą orgiami możemy stworzyć wiele ciekawych rzeczy.

– Prowadzący informuje dzieci, że będą teraz tworzyć z papieru obrazek z pewnej bajki, aby dowiedzieć się co to za bajka, muszą najpierw podać rozwiązanie zagadki.

  • Chociaż brzuszek ma nie mały bardzo lubi miodek. Przyjaciela ma różowego, który boi się wszystkiego.

Ø  Rozwiązanie: Kubuś Puchatek.

– Każde z dzieci dostaje kopertę z wyciętymi kołami o różnej wielkości.

– Nauczyciel pokazuje dzieciom gotowy rysunek i dokładnie krok po kroku kolejno omawia, jak należy go wykonać – prace wykonują wszyscy razem, kolejno omawiając sposób złożenia i składając kółeczka.

– Dzieci pod kontrolą nauczyciela rozplanowują i układają zgięte koła na kartce papieru. Po zadawalającym efekcie przyklejają koła.

5. Wystawa prac uczniów

– Nauczyciel wraz z dziećmi dokonuje omówienia prac, zwraca uwagę na estetykę wykonania. Każdą pracę chwali.

6. Zakończenie

– Dzieci układają z wyciętych serduszek uśmiech jeśli zajęcia się podobały, jeśli nie układają smutek.

– Osoba prowadząca dziękuje dzieciom za aktywny w nich udział i chwali je za ćwiczenia.