Witaj rączko

Witaj rączko

WITAJ RĄCZKO

Scenariusz zajęć  na lekcję francuskiego dla dzieci między 2,5 a 3,5  rokiem życia  (zajęcia całościowo prowadzone są w języku obcym-przetłumaczone na język polski na rzecz konkursu).

Zajęcia trwają 30 min

Metody:

Słowna

Oglądowa: pokazywanie

Czynna: wspólna zabawa

Cele ogólne:   Przyswojenie sobie słowa RĘKA w różnych kontekstach

-stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów

-tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność rozumienia i powtarzania nowych wyrazów

-organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;

-kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-Zna nowe słowo RĘKA

-rozumie nowe słowo

-rozumie polecenia nauczyciela;

-potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;

-jest aktywne podczas zajęć;

-rozwija , pamięć i logiczne myślenie

Materiały: wielka pacynka ręki z oczkami, uśmiechem, włoskami zrobiona własnoręcznie z płóciennej rękawicy robotniczej, magnetofon, tekturowe talerze, ciastolina ,pisaki dla dzieci, papier do gniecenia, duża kartka z brystolu,

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Nauczyciel zaczyna śpiewać piosenkę i pokazuje gestami, dzieci włączają się do zabawy, a rodzice pomagają śpiewać nauczycielowi

1. Piosenka na powitanie otwierająca lekcję (3 min)

Par la fenetre ouverte bonjour le jour

Bonjour a  imię dziecka Bonjour Bonjour

Bonjour a  imię dziecka Bonjour  Bonjour

Tłumaczenie :

Przez otwarte okno dzień dobry, dzień dobry (machamy ręką )

Dzień dobry np. Ania (podajemy dziecku rękę)

Dzień dobry np. Adam (podajemy dziecku rękę)

2Bajeczka o czystej rączce (4 min)

Nauczyciel zakłada pacynkę ręki  wita się z dziećmi po imieniu -daje im dotkać pacynkę ,prosi o podanie ręki  i opowiada krótką bajkę (w większości wyrazy są już znane dzieciom z wcześniejszych piosenek lub zabaw).

Była sobie Pani Rączka ,która cały czas się bawiła

A to klaskała (nauczyciel uderza w ręce) a to pływała (nauczyciel pokazuje jak ręka pływa )

A to się kręciła w koło (nauczyciel pokazuje jak się ręka kręci)

Ale zawsze zapominała się umyć (nauczyciel pokazuje jak się myje ręce)

Pewnego ranka obudziła się rano (nauczyciel pokazuje jak ręka wstaje i się przeciąga)

I bardzo była chora ,poszła więc do lekarza, (nauczyciel pokazuje jak ręka idzie i puka)

Nauczyciel zakłada zabawkowy stetoskop (ręka wita się z lekarzem mówi słowa dzień dobry Panie doktorze cichutkim głosem) boli mnie głowa (nauczyciel pokazuje głowę ) i brzuszek (nauczyciel pokazuje brzuch)

Lekarz bada rękę i pyta (nauczyciel pokazuje jak bada rękę)

Pani Ręko czy jak Pani się bawi ,stuka, klaszcze ,ugniata to czy Pani –Pani ręko potem myje się (nauczyciel pokazuje czynności )

Ręka zawstydzona kiwa i mówi ,że nie

Droga ręko -mówi doktor ,zawsze jak się bawisz musisz się potem umyć ,żeby nie bolał Cię brzuszek ,ani główka ,będziesz już pamiętać ?

Tak!!!!! odpowiedziała Pani Ręka

3. Piosenka z pokazywaniem (4 min )

Nauczyciel  prosi dzieci o powstanie śpiewa  pokazuje, potem włącza muzykę i zachęca dzieci i rodziców do pokazywania

Qlaque ,qlaque petite main

Se lave se lave petite main

Tourne tourne petite main

Tape tape petite main

Klaszcz ,klaszcz mała rączko

Myj się myj się mała rączko

Obracaj się ,obracaj mała rączko

Uderzaj ,uderzaj mała rączko

4. Zabawa  kreatywna (10 min)

Nauczyciel rozdaje po papierowym talerzu ,pokazuje i mówi, że będziemy rysować rękę na talerzyku i potem ją dekorować według uznania.

Dzieci wybierają sobie same kolorowy pisak .

Nauczyciel pokazuje jak odrysować rączkę dziecka ,dzieci rysują razem z rodzicami(opiekunami)

Potem wybierają sobie plastelinę i robią kulki, gniotą i przyklejają na narysowaną rączkę

Nauczyciel pokazuje jak uderzać rączką plastelinę rączką i powtarza słowa uderzać rączką. Proponuje dzieciom wymianę kolorów ciastoliny, żeby rączka była kolorowa

Robimy wspólnie dziurkę dziurkaczem i wiąże wstążeczkę i nauczyciel pokazuje jak można to przyczepić na ścianę

Nauczyciel prezentuje pracę każdego dziecka i prosi o brawa

Podpisujemy dzieło każdego dziecka i oddajemy mu.

5. Myjemy rączki (2 min)

Nauczyciel prosi dzieci aby wyjęły chusteczki polewa im rączki wodą z kubeczka i prosi aby umyły rączki i pokazały jak czyste są ręce potem wrzucają same chusteczki do przygotowanego woreczka.

6. Zabawa  papierowe kule  (4 min)

Nauczyciel prosi dzieci ,żeby usiadły ,na środku rozwija brystol i prosi mamę któregoś dziecka o narysowanie dużej ręki.

Następnie rozdaje dzieciom po kilka stron  papieru szeleszczącego i pokazuje jak drżeć papier i robić kule duże i małe i potem rzucamy nimi do środka ręki.

Nagradza dzieci oklaskami, które rzucą.

Następnie rzucamy do siebie nawzajem.

Wrzucamy kule do worka (śmietnika).

7. Piosenka na pożegnanie na melodię Panie Janie( 3 min)

Au Revoir  Do widzenia (machamy ręką na pożegnanie)

Au Revoir Do widzenia (machamy ręką na pożegnanie)

A bientot  do zobaczenia wkrótce

A Bientot  do zobaczenia wkrótce

On se serre la main (ściskamy sobie rączki na pożegnanie)

On se dit au voir   mówimy sobie do widzenia    (machamy ręką na pożegnanie)

A bientot