Wyprawa statkiem

Wyprawa statkiem

GRUPA WIEKOWA: 4-6 lat

LICZBA UCZESTNIKÓW: b.o

CZAS TRWANIA: 45min

POTRZEBNE MATERIAŁY:

  • Kolorowe piłeczki np. typu suchy basen lub rusałki
  • Kredki
  • Apteczka, czapka, woda do picia, globus itp.
  • Chusta animacyjna

1. Wprowadzenie

(powitanie, krótka rozmowa, zapowiedź zabawy).

2. Podział dzieci na cztery grupy

(np. losowanie piłeczek – wówczas powstają grupy zielonych, czerwonych, niebieskich, żółtych). Rozdanie zadań wszystkim grupom (np. kartek z rysunkami rybek w czterech gatunkach, zadaniem dzieci jest policzenie przedstawicieli każdego gatunku osobno).

3. Zwycięska grupa (tzn. ta która jako pierwsza poprawnie wykonała zadanie) rozkłada chustę, pozostałe dzieci udają się po „bilety” (mogą to być np. kredki). Zgodnie z ich kolorami zajmują miejsca na chuście (przy okazji: sprawdzenie, czy wszyscy uczestnicy znają kolory).

4. Dzieci siadają na chuście. Rozmowa o przedmiotach najbardziej przydatnych w podróży (pokazanie pewnych przedmiotów – apteczka, czapka, woda do picia, globus, dzieci określają, czy te przedmioty warto zabrać na wyprawę, a jeżeli tak, dlaczego. Następnie warto zapytać dzieci, co one chciałyby ze sobą wziąć – zależnie od wielkości grupy odpowiadają wszyscy po kolei, lub tylko ochotnicy).

5. Wyruszanie (wstajemy, dzieci chwytają chustę, podnoszą ją, strzepują kurz, robią kilka kroków w prawo, kilka w lewo, przysiady itp.). Przy okazji określamy zasady – ja jestem kapitanem, którego trzeba słuchać. Ustalamy sygnał alarmowy (np. “góra lodowa”).

6Rozlokowanie załogi (prowadzący wypowiada pewne zdania, a ci, których one dotyczą, przebiegają na drugą stronę pod chustą – np. kto lubi pływać, kto był nad morzem, kto płynął już kiedyś statkiem, kto lubi wakacje itp. Ważne by udało się przebiec każdemu dziecku).

7. Piranie (zadaniem dzieci trzymających chustę jest jak najszybsze zrzucenie z niej piłeczek, wrzucanych przez prowadzącego).

8Rekin (dzieci zamykają oczy, jedno jest “porywane” przez rekina, gdy chowa się pod chustą, pozostałe muszą zgadnąć, kogo brakuje. Ratują swojego kolegę poprzez zawołanie jego imienia – dziecko wraca do zabawy).

9Sztorm (podczas gdy fale są coraz wyższe, dzieci starają się utrzymać piłeczki na chuście). Lub: spotkanie z piratami – zadaniem dzieci jest ochrona sztabek złota (trzeba umieścić je pod pokładem, zatem należy tak falować, by żółte piłeczki wpadły do dziury w chuście – zadanie wymaga współpracy wszystkich uczestników).

10Dopływanie (podobne do wyruszania, zależne od inwencji prowadzącego).

11. Relaksacja (być może dzieci będą po prostu opalały się na plaży przy muzyce, trzymając się za ręce i podnosząc je nad głowę, opuszczając w dół itp. Inna możliwość to przeczytanie krótkiej bajki, do treści której następnie zostaną zadane pytania. Kolejna opcja to rozdanie dzieciom karteczek z obrazkami – zagadkami [np. pirat, rak, żaba, rekin, postacie z bajek], które dzieci będą mogły sobie zabrać i po zajęciach pokolorować lub po prostu zadawanie zagadek związanych z morzem, statkiem itp.).

13. Zakończenie (starsze dzieci składają, młodsze zwijają chustę – czarodziejski statek przyda się na kolejne podróże).

Podziękowanie za wspólną zabawę.