Zabawy z piłeczkami

Zabawy z piłeczkami

ZABAWY Z PIŁECZKAMI

Ćwiczenia rodziców z dziećmi od 0-3 lat

Grupa wiekowa: 1,5 -3 lat

Liczba uczestników: dowolna

Czas trwania: 60 minut

Cele:

Adaptacja i integracja dzieci i rodziców w grupie.

Kształtowanie zdolności tworzenia więzi.

Nawiązywanie kontaktu i współpracy dzieci z rodzicem i resztą grupy.

Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, ufności, pewności siebie, akceptacji samego siebie.

Rozwijanie świadomości: własnej odrębności, własnego ciała, przestrzeni i działania w niej.

Ćwiczenie koordynacji kinestetyczno-dotykowo-wzrokowej.

Metody pracy: aktywizowanie dzieci i rodziców poprzez wspólną zabawę, zadania i ćwiczenia

Formy praca: grupowa

Potrzebne materiały:

– papier

– piłki plastikowe małe

– piłki pompowane duże

– materace

– magnetofon

– płyta CD Ew. grzechotki.

PRZEBIEG  ZAJĘĆ

I. Część wstępna

1. Powitanie uczestników zajęć.

Wspólnie siedzimy w kole i witamy po kolei każde dziecko; mówiąc rytmicznie lub śpiewając jego imię a następnie czynność jaka jest wykonywana dla niego.

Przykład: „Witamy Jasia, klaszczemy dla Jasia”, „Witamy Anię, machamy dla Ani.”

Witamy …, tupiemy, mrugamy … itd., itp. – powtarzamy 2 do 3 razy.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Balonik” – wszyscy stają w kole i wypowiadają wierszyk o baloniku, dzieci uczą się ustawiać w kole, zmniejszać je i zwiększać.

II. Część właściwa – A

1. Dziecko i rodzic otrzymuje kartkę kolorowego papieru formatu A-4, a następnie każdy mnie papier, tworząc swoją piłkę.

2. Swobodna zabawa z papierową piłką poprzez rzucanie jej do góry oraz do siebie nawzajem.

3. Zabawa polegająca na przerzucaniu piłki przez umocowany wzdłuż sali sznurek. Dziecko przerzuca swoją piłkę do rodzica, a rodzic swoją piłkę do dziecka, aby następnie z powrotem przerzucić piłkę do właściciela.

4. Ćwiczenie wykonywane przy stolikach, dziecko i rodzic siadają naprzeciw siebie i zamiennie  dmuchają w swoim kierunku piłkę.

5. Zadanie polegające na rzucaniu piłką przez dziecko do kosza trzymanego przez rodzica, z możliwością manipulowania, celem ułatwienia dziecku trafienia do środka.

6. Do ćwiczenia należy użyć piłki plastikowej. Rodzic z dzieckiem wspólnie przenoszą piłkę na chuście i wrzucają do kosza znajdującego się w znacznej odległości.

7. Ćwiczenie, w którym rodzice i dzieci „na czworakach” łapią popychaną piłkę w tym samym kierunku, a następnie w przeciwnym, mijając się po drodze.

8. Zabawa z dużą piłką, polegająca na jej toczeniu. Rodzic i dziecko siedzą a następnie stoją naprzeciw siebie w coraz większej odległości tocząc  do siebie piłkę.

9. Do zabawy dużą piłką dodajemy muzykę (płyta CD lub grzechotki) przemiennie szybką i wolną. Uczestnicy zabawy stoją w kole na środku znajduje się piłka i po kolei w parach dziecko-rodzic wspólnie kręcą piłkę szybko lub powoli w zależności od muzyki. Pozostali kręcą się w kole również w odpowiednim tempie.

10.  Zabawa w parach przy tej samej muzyce. Rodzic z dzieckiem trzymając się za ręce w pozycji kucącej kręcą się przy muzyce powolnej, natomiast przy szybkiej muzyce wstają i także się kręcą, zmieniając kierunek obrotu.

II. Część właściwa – B.

Ćwiczenia metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne.

1. Pozycja wyjściowa – rodzic i dziecko siadają przodem do siebie, trzymając się za ręce, koncentrują się na wzroku, twarzy osoby, uśmiechają się do siebie. Starają się wyrazić uczucia przez dotyk, wzajemne głaskanie (np. głowy, rąk, nóg) oraz przytulanie się do siebie delikatne i mocne.

2. Ćwiczenie „lustro” – pozostając w pozycji wyjściowej; rodzic wykonuje gesty, ruchy, zmienia mimikę twarzy, które dziecko naśladuje a następnie odwrotnie: rodzic naśladuje  dziecko.

3. Ćwiczenie „wóz” – rodzic ciągnie po materacu leżące na plecach dziecko za kostki nóg. Następnie dziecko siada przy nodze rodzica, obejmuje ją rękami a ten powoli idzie ciągnąc dziecko.

4. Ćwiczenie „prowadzenie ślepca” – rodzic ma zamknięte oczy, dziecko prowadzi go po sali, a potem następuje zmiana ról.

5. Ćwiczenie „tunel” – rodzic znajduje się w klęku podpartym, a dziecko czołga się pod rodzicem na plecach i na brzuchu.

6. Ćwiczenie „fotelik” – rodzic siada w siadzie skrzyżnym, dziecko siada opierając się plecami o rodzica, który kołysze dziecko przy spokojnej muzyce.

III. Zakończenie.

1.     Rodzice i dzieci razem leżą na materacach i odpoczywają przy muzyce relaksacyjnej.

2.     Podziękowanie, pożegnanie i zaproszenie na kolejne zajęcia.