Zimowy sen Kubusia Puchatka

Zimowy sen Kubusia Puchatka

ZIMOWY SEN KUBUSIA PUCHATKA

Grupa wiekowa: 4-6 lat
Liczba uczestników: b.o.
Czas trwania: 60 min

Cel:

  • Wzbudzanie zainteresowanie obrazem
  • Rozwijanie koordynacji ruchowej
  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
  • Zwrócenie uwagi na istotę pomocy drugiemu człowiekowi

Formy: indywidualna, zbiorowa

Potrzebne materiały:

  • Szarfy gimnastyczne szkolne kolorowy mix
  • Płyta Cd z muzyką
  • Białe lub kolorowe kartki A4
  • Kretki, pisaki itp.
  • Chusta animacyjna

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I. Część wstępna

1. Powitanie dzieci, zachęcanie do udziału w zajęciach.

Dzieci zasiadają wygodnie na dywanie (w układzie dowolnym lub kole). Nauczyciel wprowadza dzieci w temat zajęć. Nauczyciel przedstawia dzieciom fragmenty ilustracji, które po złożeniu przedstawiają scenkę z bajki o Kubusiu Puchatku. Na podstawie kolejnych fragmentów ilustracji, grupa poznaje głównego bohatera zajęć. Krótka rozmowa na temat bajki:

  • Kto zna bajkę o Kubusiu Puchatku?
  • Jakie postaci występują w bajce? Krótka charakterystyka każdej z nich: jaki/a jest, co lubi, gdzie mieszka itd. ( ilustracje)
  • Jakie są relacje między tymi postaciami: czy się lubią, czy sobie pomagają, czy są przyjaciółmi

II. Część właściwa

2. Zimowy sen Kubusia Puchatka- opowiadanie

Wprowadzenie do opowiadania „Zimowy sen Kubusia Puchatka”. Ukierunkowanie uwagi dzieci, na wydarzenia, mające miejsce w opowiadaniu – miejsce, czas, postaci, akcja, zaskoczenie,

Nauczyciel czyta dzieciom opowiadanie. Dzieci słuchają opowiadania. Po zakończeniu opowiadania, krótka rozmowa na temat przeczytanego fragmentu – Kto występował, co się wydarzyło, co zrobił Kubuś Puchatek, co się okazało, czy Kubuś Puchatek zrobił dobrze, pomagając, jak dzieci mogą pomagać sobie wzajemnie w przedszkolu.

3. Wyprawa do Stumilowego Lasu- zabawa ruchowa.

Nauczyciel zabiera dzieci do Stumilowego Lasu. Rozdaje dzieciom kolorowe szarfy, dzieląc tym samym grupę na podgrupy, z których każda jest wybraną postacią z bajki.

Szarfy: fioletowa, niebieska, zielona, żółta, pomarańczowa, czerwona

Postaci: Kubusie Puchatki, Kłapuszki, Tygryski, Króliczki, Prosiaczki, Kangurki

Każda z postaci posiada w Sali wydzielony „domek” za pomocą szarfy w tym samym kolorze.

Dzieci biegają, skaczą, tańczą przy dźwiękach muzyki. Kiedy muzyka cichnie, każde z dzieci szuka swojego „domku”, biegnąc do miejsca oznaczonego tym samym kolorem szarfy, którą ma na sobie.

Zabawę powtarzamy kilka razy

4. Pomagamy Kubusiowi- zabawa z chustą animacyjną.

Krótkie wprowadzenie uczestników zabawy w fabułę. Kubuś Puchatek, który bardzo lubi miodek nie może zasnąć ponieważ pod jego  kołderkę wleciała pszczółka. Pomóżmy Kubusiowi złapać pszczółkę.

(zabawa znana również jako rybak i rybka)

Nauczyciel wybiera 2 osoby z grupy: Kubuś Puchatek, Pszczółka. Kubuś siada na środku rozłożonej chusty. Zadaniem Kubusia będzie złapać pszczółkę. Pszczółka wchodzi pod chustę i przemieszcza się dookoła Kubusia Puchatka nie dając się złapać. Pozostałe dzieci siedząc naokoło chusty mocno falują chustę, aby wypłoszyć pszczółkę. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. Dobra rączka

Wyjaśnienie pojęcia „dobra rączka”, wprowadzenie w cel ćwiczenia.

Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki a4. Dzieci obrysowują na papierze swoją dłoń. Następnie kolorują ją w dowolny sposób. To nasza „dobra rączka” zawsze chętna do pomocy. Prezentacja prac.

IIICzęść końcowa

6. Podsumowanie zajęć

Nauczyciel prosi, aby każde dziecko zastanowiło się nad dobrym uczynkiem, jaki zrobiło w ostatnim czasie. Dzieci opowiadają je na głos. Każdy nagradzamy oklaskami.

 

Treść bajki można znaleźć tutaj